fredag 19. juli 2013

Dingser på reise (2): 4G Miniruter

I dag har de fleste av oss en smarttelefon som et av våre viktigste verktøy på jobb og privat (jeg skal komme tilbake til smarttelefon i et senere blogginnlegg). Fordi smarttelefoner nå brukes mer til datatrafikk enn til prating er det naturlig å ha et tilknyttet mobilt bredbåndsabonnement som gjør det mulig å surfe, lese epost og sende bilder og filer, til en overkommelig pris.

Men hva med de andre tingene vi har behov for å ta med på reise, som bærbar pc, nettbrett og lesebrett, og som må kobles på nettet? For eksempel når man skal på en jobbreise eller vil ta med seg laptopen utendørs i parken en varm norsk julidag man er på jobb? Man kan ikke alltid stole på at det finnes Wifi der man skal. Og det å utstyre hver eneste dings man kjøper med 3G-funksjonalitet, hvert sitt sim-kort og hvert sitt mobile bredbåndsabonnement blir litt voldsomt.

Det er her en 3G eller 4G miniruter kommer inn i bildet. Den er utstyrt med et SIM-kort som gjør at den lille boksen kobler seg til telenettet, men for en PC, nettbrett, spillkonsoll og andre dingser man vil logge på fungerer den som et Wifi-nett. Den er lett å sette opp og man kan selv velge navn på enheten og passord, på samme måte som på et Wifi-nett hjemme.

Min 4G bredbånd miniruter kjøpte jeg i nettbutikken hos Telenor da jeg byttet ut en 3G USB-pinne jeg brukte i min bærbare PC tidligere. Miniruteren veier omkring 100 gram, og ser ut som en liten og litt tykk smarttelefon med en liten skjerm og én stor knapp. Den håndterer 5 trådløst tilkoblede enheter samtidig og det er veldig enkelt å både skru den på og å logge på enheter når man har satt den opp første gangen .

Den får strøm via en mikro-USB-kontakt og har også et batteri som gjør at den kan være i drift i omkring 4 timer uten strømtilførsel. Men fordi den har en bra rekkevidde er det ofte praktisk mulig å koble den til en strømkilde som ikke må være akkurat der man sitter. Men da må man passe på å huske på å hente den når man skal dra videre. Hastigheten er meget rask, men for å få 4G måtte jeg bestille bytte ut det sim-kortet jeg hadde fra før.

Selve boksen er produsert av kinesiske ZTE, men er operatørlåst til Telenor, så den virker ikke med andres SIM-kort. Det betyr at dette ikke er en boks man tar med seg til utlandet på ferietur og lar hele familien koble til PCene, nettbrettene og smartelefonene sine for å se YouTube-videoer, studere bilder på Facebook, spille spill og ha det gøy. Internasjonale dataroamingpriser gjør at det raskt blir skrekkelig dyrt. Jeg vet at Telenor har kampanje for en Feriesurf EU dagpakke på 20 MB pr dag mobilsurfing i utlandet, men min erfaring er at det fort kan være behov for det  tidobbelte av dette bare på noen timer når man virkelig skal bruke nettet aktivt. Jeg skal derfor komme tilbake med noen andre tips til dingser som kan bidra til å gjøre familieferie på nett i utlandet enklere

4G bredbånd miniruteren er derimot en fantastisk praktisk sak å ha med seg i Norge på jobbreiser og helgeturer. Jeg har i flere situasjoner vært helt avhengig av den for å få gjort det jeg skal og pleier derfor alltid å ha den med meg. Ruteren er så liten og lett at størrelse ikke er noe problem. For å ikke ha så mange ulike abonnementer å håndtere er SIM-kortet en såkalt "datatvilling" på samme abonnementet som mobiltelefonen. et abonnement med relativt lite inkludert databruk i utgangspunktet, men som kan suppleres med en pakke med "ekstrasurf" når det er behov for mye båndbredde til reisen. En praktisk og god løsning.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar